3 dotazy k 3ej otázke sobotného referenda

Autor: Michal Styk | 6.2.2015 o 9:31 | Karma článku: 7,55 | Prečítané:  1624x

Nechajme bokom ostatné otázky o ktorých sa dnes aj tak už veľa hovorí (možno viac ako je ‘zdravé’), v tomto momente ma zaujíma len jedna z nich a to hlavne tá ktorá z môjho pohľadu je neskutočne zle sformulovaná. Je to posledná tretia, v ktorej sa nachádza zmienka o eutanázii, sexuálnej výchove, a rozhodovaní rodičov a detí v jednom. Zacitujme jej plné znenie pre poriadok: “Súhlasíte s tým, aby školy nemohli vyžadovať účasť detí na vyučovaní v oblasti sexuálneho správania či eutanázie, ak ich rodičia alebo deti samé nesúhlasia s obsahom vyučovania?”

1) Prejdime rovno k veci, ktorej musím sa priznať nie celkom rozumiem. Prečo tvorcovia otázky zlepili do seba naraz niekoľko oblastí a osôb rozhodovania sa? Táto otázka sa dá rozmeniť na tri drobné, na ktoré by viacero občanov pri každej volilo odpoveď inú. Príklad: ak by stála otázka či by rodičia mali mať možnosť vyžadovať neúčasť svojich detí na sexuálnej výchove, je pochopiteľné, že s tým väčšina ľudí bude automaticky súhlasiť. Lenže mať podobné akési morálne rodičovské právo-veta zasahovania v iných oblastiach vyučovania, ako napríklad eutanázia, je akosi za čiarou pochopiteľnosti a hneď vysvetlím prečo. A už vôbec ostane pre mňa záhadou ako mohlo niekoho napadnúť dať takúto možnosť deťom samotným, aby si samé rozhodovali, ktoré predmety resp. oblasti vzdelávania sa chcú učiť. To nielenže zaváňa, ale priam nabáda na vznik pandorinej skrinky priamo v našom školstve. Ak by toto prešlo, mohlo by sa neskôr stať, že rodičia si neskôr budú nárokovať aj zrušenie vyučovacích téz napr. o evolúcii, poprípade ak by to zašlo naozaj tak ďaleko ako to iniciátori tohoto referenda núkajú - a deti by si mohli samé ’naordinovať’ čo sa chcú učiť - s najväčšou pravdepodobnosťou by asi začali vznikať také predmety ako Pop Music a PlayStation výchova, a namiesto pestovateľkých prác by pozerali na hodinách videoklipy od Lady GaGa (nič proti speváčke samotnej, samozrejme).

2) S týmto súvisí priamo aj druhý dotaz resp. ako na referendovom hárku bude kričať slovo eutanázia. Pripadá mi to akoby sa z eutanázie snažil niekto okrajovo urobiť novú Galileova teóriu, ktorá onedlho zvalcuje náš svet svojou doktrínou a preto treba začať burcovať davy a páliť knihy. Naozaj je to také násilné v našich školách? Pretože pri spojení slov ‘vyučovanie’ a ‘eutanázia‘ do jednej vety si potom jediné čo človek môže predstaviť je, že v každej triede sa žiaci topia v informáciách na túto tému.

Priznám sa, od mojej základnej školy prešlo dosť času, a do učebníc štvrtákov som veľmi dlho nenazrel, ale pochybujem, že niečo také ako predmet eutanázia existuje. Dokonca silno pochybujem o tom, že učiteľka príde na hodinu, napíše kostrbato slovo ‘Eutanázia‘ na tabuľu, a začne hodinu s tým, že dnes si povieme niečo o tej eutanázii... Naozaj to tak funguje? Lebo ak nie, a ak ide len o to, že sa vyučujúci zmieni o tejto háklivej téme v rámci všeobecného prehľadu (povedzme si, čo asi viac ako 3 vety na túto tému sa dá povedať žiakovi základnej školy...), tak potom naozaj ani tu nerozumiem. Chceme pripraviť budúcu generáciu o všeobecný prehľad? Nechceme aby vedeli čo je to antikoncepcia, holokaust, evolúcia atď?  Chceme začať našu spoločnosť budovať autocenzúrou? Aké budú ďalšie kroky? Blokovať internetové vyhladávače na tieto ‘lascívne pojmy‘ aby náhodou nepokazili výchovu našich budúcich Amišov (ani tu nič proti Amišom - veď keď sám niekto odmieta pokrok, nech sa páči, vytvorte si autonómnu rezerváciu...)? Bol by to jednoducho veľmi nebezpečný precedens, a to aj pre mnohých, ktorí nielen s eutanáziou nemusia súhlasiť. To slovo tam jednoducho nepatrí.

3) V neposledom rade mi nedá nespomenúť jednu dôležitú vec. Zmysel otázky, resp. celého referenda. Som fanúšikom priamej demokracie (viď tento odkaz), ale keďže prvá otázka je dávno ukotvená (a tým pádom zodpovedaná) v našej ústave, druhá kategorizuje spoločnosť a rieši veci ktoré v antických kultúrach boli riešené tým spôsobom, že neboli riešené vôbec (pretože nebolo treba), dnes to vyzerá, že sme minimálne 2,500 rokov pozadu. Nie je to paradox našej (post)modernej doby? Nevadí.

Zlátanina tretej otázky len podčiarkuje moje presvedčenie, že v sobotu pôjde o plýtvanie času, peňazí a že sa tým aj tak nič nezmení. Debatu to v spoločnosti rozprúdilo, v poriadku, ale za akú cenu? Skôr ma osobne mrzí, že referendum ako také sa bude robiť zbytočne (keďže nebude platné), a radšej sa otázky/debata mohli venovať dôležitejším témam ktoré sa dotýkajú viacerých ľudí. Nemáme na Slovensku kauzy ktoré pramenia zo zle nastaveného systému? Nemá naša krajina náhodou vyše 12 percentnú nezamestnanosť, ktorú nie a nie skrotiť? Rómska problematika ako tradične odkladaná od čias vzniku SR…poprípade čakanie na reformu školstva, už nie ako na Godota ale v podobe časovanej bomby…?

Nehnevajte sa, ale stali sme sa obeťami únoscov, ktorí sa rozhodli ukradnúť našu pozornosť, čas a peniaze na niečo čo je od začiatku predurčené k zabudnutiu, aj kvôli pomýlenej formulácii slov, neurgentnosti tém a hlavne spiatočníckemu mysleniu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?